Det svenska spelmarknaden idag är annorlunda mot för den var bara för några månader sedan. Det har gått stadigt uppåt för onlinecasinos som riktar sig mot svenska kunder och med den nya spelregleringen har den även blivit mer kontrollerad. 

Sverige har varit med på den globala spelmarknaden under lång tid. Svenska speltillverkare är bland de bästa i världen med företag som NetEnt som toppar listan. Och svenskarna är inte bara bra på att tillverka spelen, vi älskar att spela dem också!

Den nya spelregleringen är ett sett för marknaden att bli mer legitim och lättare att kontrollera. Tidigare har vem som helst med EU-licens kunnat erbjuda spel till svenska befolkningen men en justering av spellagen kräver numera att ett casino ska ansöka och få en svensk licens för att verka i landet. Ansökan kommer så klart med en rad krav som behöver uppfyllas, annars kan licensen dras in.

De bolag som får svensk licens behöver också skatta runt 18% av vinst, en summan som hamnar i stadskassan och sedan kan fördelas ut till folket. Licensen kräver också att casinobolagen är måttfulla i sin marknadsföring, något som inte fungerar i dagsläget. Antalet annonser och videoreklam är fortfarande hög eftersom att alla bolag konkurrera med varandra om att synas mest. Det ser ut att krävas en tydligare definition av vad som räknas som ”måttfull marknadsföring” innan det kommer att ske en förändring.

Nu minskar även bonusmöjligheterna. En spelare kan bara få en välkomstbonus när de först registrerar sig på sajten. Man får inte hämta fler välkomstbonusar för att du inte har spelat på ett tag eller liknande. Välkomstbonusen är ett engångserbjudande och får inte användas för att lockas personer att spela för mycket.