Nu menar vi ju naturligtvis inte nyheter som nya produkter utan butiker som även tillhandahåller någon form av nyheter. Ibland är detta relaterad till nutida händelser, ny forskning kring ett ämne eller bara allmänna tips och råd.

shutterstock_228297280

Det har blivit mer och mer vanligt att butiker håller på med bloggverksamheter och liknande. Kanske det har snappat upp att Google älskar text? Att få in mer unik text på sin sajt är faktiskt ett återkommande förslag som många tycker att webbutiker ska utnyttja.

Med unik text menar man förstås inte att det är någon som aldrig får ha skrivits om tidigare, men eftersom webbutiker ofta får sina produktbeskrivningar från leverantören kan man ofta hitta exakt samma text på väldigt många ställen.

Sportamore är en butik som endast finns på nätet och ser verkligen till att dra nytta av Googles preferenser. De driver en blogg som ofta uppdateras med flera inlägg om dagen. De delar upp allt i fyra olika kategorier som sammanlagt täcker väldigt många baser för framtida inlägg. Som en del av modebranschen är det såklart väldigt tacksamt med en blogg där man kan tipsa folk om det senaste inom modet.

En annan bransch som flitigt använder sig av blogg och nyheter tillsammans med butik är inredningsbranschen. Här kan man hitta exempel som inreda.com som varit öppen ända sedan 1999, men hur länge de har hållit på med bloggdelen är inte lika tydligt. Precis som med mode förändras ju trender inom inredning en hel del och detta ger ju perfekta möjligheter till att fylla ut sin sajt med en massa relevant text.

Butiken Scandinavian Photo bedriver även Photobloggen där de tipsar om produkter, fotografering och delar med sig av inspiration till alla som är intresserade. De lägger även upp bilder från läsare som skickar in dem bara för att inspirera andra.